بادیان رومی یا انیسون چیست؟

بادیان رومی یا انیسون نوعی گیاه گلدار است که به خانواده آپیاسه (چتریان) تعلق دارد و بومی جنوب غربی آسیا و منطقه مدیترانه است. خواص بادیان رومی بسیار زیاد است و این گیاه به نام پیم پینلا انیسوم شناخته می‌شود و طعمی شبیه به شیرین بیان و رازیانه دارد. طول  این گیاه می‌تواند به ۱ متر برسد و برگ‌های پرزدار و سبز رنگی دارد. همچنین گل‌های سفیدی دارد که به شکل چتر در کنار هم قرار گرفته‌اند.

بادیان رومی از قرن‌ها پیش در مصر کاشت می‌شده است اما امروزه در تمام دنیا یافت شده و در پاییز، رسیده و برداشت می‌شود. چون بادیان، طعمی معطر و شیرین دارد به عنوان عامل معطر در صابون‌ها، کرم‌ها و عطرها کاربرد دارد. بادیان رومی در محصولاتی مانند ژلاتین، آبنبات و گوشت‌ها نیز به کار می‌رود.

دانه، ریشه و برگ‌های این گیاه به عنوان داروهای طبیعی کاربرد دارند. این باور وجود دارد که بادیان رومی برای درمان ناراحتی معده، سرفه، بی‌خوابی و تشنج مفید است.

ارزش تغذیه‌ای بادیان رومی

اطلاعات تغذیه‌ای

مقدار در هر ۱۰۰ گرم

پروتئین ۱۸ گرم
آب ۹.۵ گرم
کالری کل ۳۳۷
کربوهیدرات کل ۵۰ گرم
فیبر رژیمی ۱۵ گرم
چربی کل ۱۶ گرم
چربی تک غیر اشباع ۹.۸ گرم
اسیدهای چرب امگا۶ ۳.۲ گرم
چربی چند غیر اشباع ۳.۲ گرم
چربی اشباع ۵۸۶ میلی‌گرم

ویتامین‌ها

فولات ۱۰ میکروگرم
نیاسین ۳.۱ میلی‌گرم
اسید پانتوتنیک ۷۹۷ میکروگرم
ریبوفلاوین ۲۹۰ میکروگرم
تیامین ۳۴۰ میکروگرم
ویتامین A ۳۱۱ واحد بین‌المللی
ویتامین B6 ۶۵۰ میکروگرم
ویتامین C ۲۱ میلی‌گرم

مواد معدنی

کلسیم ۶۴۶ میلی‌گرم
مس ۹۱۰ میکروگرم
آهن ۳۷ میلی‌گرم
منیزیم ۱۷۰ میلی‌گرم
منگنز ۲.۳ میلی‌گرم
فسفر ۴۴۰ میلی‌گرم
پتاسیم ۱.۴ گرم
سلنیوم ۵ میکروگرم
سدیم ۱۶ میلی‌گرم
زینک ۵.۳ میلی‌گرم

 

خواص بادیان رومی برای سلامتی

۱. خاصیت ضد باکتری

بادیان رومی نه تنها عطری قوی دارد بلکه یک درمان مفید نیز هست. این گیاه دارای خواص ضد باکتری است که برای محافظت از بدن در برابر ویروس‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌ها عالی هستند. این اثر ضد باکتری بادیان رومی در افزایش سلامت دهان و جلوگیری از عفونت‌های میکروبی نیز نقش دارد.

خواص بادیان رومی ۲: ترکیبات پلی فنول

گیاه بادیان رومی دارای منبعی از مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی است. یکی از مواد مغذی عالی موجود در آن،پلی‌فنول است. این ترکیب در مبارزه با سرطان و جلوگیری از آن و همچنین جلوگیری از آسیب ناشی از خورشید و عفونت‌های میکروبی نقش دارد.

شاید اصلا انتظار نداشتید که پلی‌فنول‌ها برای افزایش سلامتی مفید باشند. این ترکیبات، مانند آنتی اکسیدان عمل کرده و رادیکال‌های اکسیژنی خطرناک را خنثی می‌کنند. در نتیجه، مصرف خوراکی‌های حاوی پلی‌فنول در جلوگیری از فشار خون بالا، آسم و دیابت به شما کمک می‌کند.

۳. خواص آنتی اکسیدانی

این مورد باز هم به ترکیب پلی‌فنول اشاره می‌کند و در نتیجه به مورد قبلی مرتبط است. بادیان رومی منبع خوبی از ویتامین C نیز هست که یک آنتی اکسیدان عالی محسوب می‌شود. بادیان رومی با داشتن این مواد مغذی در برابر بیماری‌هایی مانند سرطان از شما محافظت می‌کند.

خواص بادیان رومی ۴: منبع مواد مغذی عالی

مواد مغذی موجود در بادیان، از دانه‌های آن می‌آیند. این دانه‌ها به روغن معطر تبدیل می‌شوند که عطری شیرین و معطر دارد. ترکیبات مغذی مانند آنتول، استرادیول، استوفنون، پینن و غیره در این روغن وجود دارند. این روغن به عنوان یک درمان جایگزین و یک عامل ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم و تونیک به کار می‌رود.

به علاوه، روغن این دانه‌ها حاوی ویتامین‌های گروه B- کمپلکس مانند پیریدوکسین، نیاسین، ریبوفلاوین و تیامین نیز است که برای بهبود عملکرد مواد شیمیایی عصبی در مغز ضروری هستند. در نتیجه، این مواد مغذی، باهم، بر افزایش سلامت عمومی بدن تاثیر می‌گذارند.

۵. منبع مواد معدنی

همان‌گونه که در جدول بالا می‌بینید، بادیان رومی منبع خوبی از مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن، کلسیم، منگنز، زینک و منیزیم است. برای مثال، مصرف ۱۰۰ گرم بادیان رومی، ۳۷ میلی‌گرم یا ۴۶۲٪ آهن مورد نیاز روزانه شما را تامین می‌کند.

از سوی دیگر، بادیان رومی منبع خوبی از پتاسیم است که به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کند. پتاسیم در بهبود عملکرد عضلات و ساخت آن‌ها نیز نقش دارد. یک قاشق غذاخوری بادیان رومی، ۴-۳٪ نیاز روزانه به کلسیم را تامین می‌کند. بنابراین، نقش آن در بهبود سلامت استخوان را نمی‌توان نادیده گرفت.

خواص بادیان رومی ۶: منبع مس

برای تامین مس مورد نیاز بدن، می‌توانید غذاهای دریایی مانند صدف و هشت‌پا، کلم کالی، قارچ و انواع دانه‌ها را مصرف کنید. بنابراین، با مصرف روغن دانه بادیان رومی مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنید. مس، نقش مهمی در بهبود واکنش‌های آنزیمی و افزایش انرژی بدن نیز ایفا می‌کند. مس برای تولید سلول‌های قرمز خون مفید است. بنابراین باید به طور منظم، خوراکی‌های حاوی مس بخورید.

۷. جلوگیری از یبوست

بادیان رومی به دلیل داشتن فیبر زیاد به کاهش یبوست کمک می‌کند. در واقع، فیبر یکی از مواد مغذی مفید در درمان یبوست محسوب می‌شود. در نتیجه، اگر می‌خواهید از یبوست خلاص شوید، بادیان را به طور منظم مصرف کنید. در کنار آن، مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی فیبر را نیز توصیه می‌کنیم.

۸. دستگاه گوارش سالم

همان‌گونه که قبلا گفته شد، بادیان رومی در جلوگیری از یبوست و درمان آن نقش دارد. این خاصیت به دلیل وجود فیبر است. فیبر نه تنها برای جلوگیری از یبوست بلکه برای بهبود حرکات روده نیز مفید است. بنابراین بادیان رومی در بهبود وضعیت دستگاه گوارش و جلوگیری از مواردی مانند استفراغ، تهوع، اسهال، درد شکمی، نفخ و ورم معده موثر است. به علاوه، بادیان رومی با افزایش عملکرد آنزیم‌ها به تحریک اشتها کمک می‌کند.

۹. سلامت نوزادان

بادیان رومی نه تنها برای سلامت بزرگسالان بلکه برای سلامت نوزادان نیزمفید است. این باور وجود دارد که درد شدید معده و سکسکه را درمان می‌کند.

۱۰. افزایش شیر مادر

بعد از خواندن خواص بادیان برای سلامتی نوزادان، خاصیت آن برای مادران شیرده را نیز بخوانید. بادیان رومی به دلیل داشتن دیانترون و فوتوآنتول به افزایش شیر مادر کمک می‌کند. این مواد مغذی تاثیرات استروژنی دارند که می‌تواند شیر مادر را افزایش دهد. اگر مادر بخواهد برای افزایش شیر خود از بادیان رومی استفاده کند، بهتر است قبل از آن با پزشک مشورت کند.

۱۱. درمان بی‌خوابی

اگر دچار اختلالات خواب یا بی‌خوابی هستید باید بعضی خوراکی‌ها را مصرف کنید. برای مثال، برای بهبود خواب خود می‌توانید قبل از خواب، یک لیوان شیر بخورید. همچنین می‌توانید برای درمان بی‌خوابی خود، چای دانه بادیان رومی بخورید. برای طعم‌دار کردن این چای نیز می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید.

۱۲. درمان آب مروارید

چون بادیان رومی خواص آنتی اکسیدانی دارد، از بروز التهاب جلوگیری می‌کند. بادیان رومی منبع خوبی از ویتامین A است، به همین دلیل برای افزایش سلامتی چشم‌ها  جلوگیری از تباهی لکه زرد مفید است.  گیاه بادیان رومی، درمانی طبیعی برای آب مروارید نیز محسوب می‌شود.

۱۳. درمان مشکلات تنفسی

نوشیدن یک فنجان چای بادیان رومی به دلیل داشتن خاصیت اکسپکتورانتی، به کاهش سرفه و آسم حساسیتی کمک می‌کند. استفاده از دانه بادیان رومی می‌تواند درمانی طبیعی برای رفع برخی از مشکلات تنفسی باشد. بادیان، این کار را با نرم کردن خلط گلو و ریه انجام می‌دهد. این گیاه به عنوان درمان موثری برای سرفه، برونشیت، آنفولانزا و سینه پهلو شناخته می‌شود.

۱۴. ضد اسپاسم

روغن معطر بادیان رومی به دلیل سرشار بودن از مواد مغذی به آرام شدن و تسکین دردهای ناشی از اسپاسم، گرفتگی مجرای تنفسی، عضلات، اعصاب و گردش خون کمک می‌کند. چون این روغن مانند یک عامل ضد اسپاسم عمل می‌کند، برای رفع گرفتگی، سرفه، درد، درهای عصبی و تشنج مفید است.

۱۵. افزایش سلامت دهان

همان‌گونه که قبلا گفته شد، بادیان رومی دارای خاصیت ضد باکتری است و می‌تواند به افزایش سلامت دهان کمک کند. در واقع، این خاصیت در رفع بوی بد دهان به شما کمک می‌کند. دانه بادیان رومی معمولا به عنوان یک دهان‌شویه خانگی به کار می‌رود. در هند و پاکستان، مردم بعد از صرف غذا، دانه بادیا نرومی می‌جوند تا دهان خود را خوشبو کند.

۱۶. خاصیت ضد صرع

یکی از خواص بادیان رومی، اثر آرام‌بخش آن است. روغن معطر بادیان رومی به کاهش بیماری صرع کمک کرده و خاصیت ضدهیستری نیز دارد. بادیان رومی این کار را با آرام کردن گردش خون، تنفس و واکنش عصبی انجام می‌دهد.

۱۷. درمان تشنج

همان‌گونه که در مورد قبلی توضح داده شد، بادیان رومی دارای خواص ضد هیستری است که می‌تواند به درمان تشنج کمک کند. محققان، این خاصیت را اثبات کرده‌اند و به این نکته اشاره کرده‌اند که بادیان رومی در کنترل و جلوگیری از تشنج – حتی تشنج ناشی از الکتروشوک – موثر است.

۱۸: بهبود عملکرد قلب

روغن بادیان رومی، خون را سم‌زدایی می‌کند و بنابراین برای بهبود سلامت قلب مفید است. این روغن، جریان خون را افزایش داده و سلامت قلب را حفظ می‌کند. روغن بادیان رومی، به پایین آوردن فشار خون و کاهش فشار وارده بر قلب نیز کمک می‌کند. در واقع، مصرف بادیان رومی، زندگی را سالم‌تر کرده و عملکرد اعضاء بدن را تعدیل می‌کند.

۱۹. تسکین درد مفاصل

بادیان رومی یک عامل ضد التهاب است که به جلوگیری از التهاب‌هایی مانند آرتریت و روماتیسم کمک می‌کند. چون به بهبود گردش خون کمک می‌کند، یک مسکن طبیعی برای عضلات نیز محسوب می‌شود. بنابراین، اگر می‌خواهید جایگزینی برای درمان دارویی درد مفصل داشته باشید، بادیان رومی مصرف کنید.

۲۰. جلوگیری از تشکیل تروموبوز

همان‌گونه که قبلا گفته شد، بادیان رومی در بهبود گردش خون نقش دارد. این خاصیت برای جلوگیری از ترومبوز مفید است چرا که از تشکیل لخته خون در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. آنتول موجود در روغن معطر بادیان در جلوگیری از ترومبوز نقش دارد. بنابراین، مصرف بادیان راه خوبی برای جلوگیری از مشکلاتی مانند تروموبوز است.

۲۱. بهبود سیستم متابولیسم بدن

از تمام خواص بادیان رومی برای سلامتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، این نتیجه به دست می‌آید که این گیاه، نقش مهمی در افزایش سلامت عمومی بدن ایفا می‌کند. توانایی  آن در سم‌زدایی و دفع سموم خطرناک از بدن به حفظ سلامت سیستم متابولیسم کمک می‌کند. روغن بادیان به تحریک آنزیم‌ها و رسیدن به سلامتی مطلوب کمک می‌کند.

۲۲. کاهش یائسگی مردانه

بادیان رومی به دلیل داشتن فیتواستروژن که یک عامل استروژنی است می‌تواند به کاهش یائسگی در مردان کمک کند. در واقع، بادیان رومی گیاه مفیدی برای رفع یائسگی مردان است. در نتیجه، اگر بخواهید از اختلالات مربوط به یائسگی جلوگیری کنید، به طور منظم بادیان رومی مصرف کنید.

۲۳. تنظیم قاعدگی

زنانی که می‌خواهند قاعدگی منظمی داشته باشند، بادیان رومی مصرف کنند. بادیان رومی به دلیل داشتن تاثیر استوژنی به سلامت دستگاه تولید مثل کمک می‌کند. همچنین، پودر دانه بادیان رومی نیز درمانی عالی برای رفع اختلالات قاعدگی است. بنابراین، با مصرف منظم بادیان رومی، دیگر نگران به تاخیر افتادن دوره قاعدگی خود نباشید.

۲۴. تقویت سلامت جنسی

این باور وجود دارد که بادیان رومی مانند یک داروی تقویت قوای جنسی عمل می‌کند. این خاصیت به توانایی بادیان رومی در افزایش میل جنسی ربط دارد. می‌توانید دانه آسیاب شده بادیان رومی را با آب ترکیب کرده و بنوشید.

خواص بادیان رومی ۲۵: درمان لرزش غیر قابل کنترل

دانه بادیان از لرزش و رعشه جلوگیری کرده و آن را تنظیم می‌کند.  بسیاری از دانشمندان، خاصیت ضد تشنج روغن بادیان رومی در برابر داروهای عامل تشنج در موش‌ها را اثبات کرده‌اند.

۲۶. فعال کردن پانکراس

پانکراس به دلیل تنظیم سطح انسولین و برخی هورمون‌ها، عضو مهمی در بدن به شمار می‌آید. دانه بادیان رومی به پانکراس کمک می‌کند. اگر پانکراس در بهترین حالت خود بوده و مشکلی نداشته باشد، احتمال بروز مشکلاتی مانند دیابت یا مشکلات هورمونی کاهش می‌یابد.

با خواص بادیان رومی برای سلامتی آشنا شدید. بادیان رومی خواصی برای زیبایی نیز دارد که شما را شگفت‌زده می‌کند. اگر می‌خواهید با خواص بادیان رومی برای زیبایی آشنا شوید، ادامه مطلب را بخوانید.

خواص بادیان رومی برای زیبایی

۲۷. جلوگیری از پیری زودرس

آنتی اکسیدان زیاد موجود در بادیان رومی، آن را به گیاهی مفید برای زیبایی پوست تبدیل کرده است. بادیان رومی به دلیل داشتن ویتامین C به جلوگیری از پیری زودرس کمک می‌کند. با مصرف منظم آن می‌توانید از ایجاد چین و چروک در صورت جلوگیری کنید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا مصرف آن را شروع کنید تا پوستی جوان داشته باشید.

۲۸. افزایش زیبایی پوست

چه کسی نمی‌خواهد پوستی زیبا داشته باشد؟ خوب، برای افزایش سلامت و زیبایی پوست باید از برخی درمان‌ها و مکمل‌های زیبایی استفاده کنید. به هر حال، می‌توانید از راه‌های طبیعی و جایگزین نیز استفاده کنید. بادیان رومی نقش مهمی در افزایش زیبایی پوست ایفا می‌کند. بادیان رومی به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان به رفع جوش، لکه‌های تیره و آکنه کمک می‌کند. در نتیجه، مصرف چای بادیان رومی در داشتن پوستی صاف و زیبا به شما کمک می‌کند.

خواص بادیان رومی ۲۹: درمان مشکلات پوستی

بادیان رومی به دلیل داشتن خواص ضد باکتری به رفع برخی مشکلات پوستی کمک می‌کند. برای استفاده از بادیان رومی، باید روغن آن را با لوسیون ترکیب کنید تا احتمال ناراحتی را کاهش دهید. این ترکیب به رفع خارش و پسوریازیس کمک می‌کند.

۳۰. درمان شپش سر

بادیان رومی مانند یک آفت‌کش عالی عمل می‌کند. بنابراین به خلاصی شما از شپش کمک می‌کند. استفاده از بادیان رومی برای این منظور بسیار آسان است. فقط کافی است روغن بادیان رومی را روی پوست سر اسپری کنید. با این کار، شپش به طور کامل از بین می‌رود.

نحوه مصرف بادیان رومی

– مصرف خوراکی بادیان رومی بی‌خطر است و در بسیاری از غذاها به کار می‌رود. برای زنان باردار و شیرده نیز خطری ندارد. به هر حال بهتر است آن را در مقادیر متعادل مصرف کرده و قبل از آن با پزشک مشورت کنید.

– می‌توانید پودر بادیان رومی یا نوع خشک آن را در ادویه فروشی‌ها پیدا کنید. توصیه می‌کنیم دانه بادیان رومی را از فروشگاه‌های گیاهی معتبر و ارگانیک تهیه کنید. می‌توانید آن را در مقادیر کم بخرید چرا که اگر مدت زیادی بماند، عطر خود را از دست می‌دهد.

– اگر می‌خواهید دانه بادیان رومی بخرید، دانه‌هایی که رنگ سبز روشن یا قهوه‌ای -خاکستری و عطر قوی دارند را بخرید. از خریدن آن‌هایی که شکسته شده‌اند بپرهیزید و به دنبال نوع باکیفیت باشید. می‌توانید بادیان رومی را در جای خنک یا تاریک نگه‌داری کنید. آن‌ها را در ظرف ریخته و دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید.

– بادیان رومی در بسیاری از کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مهم‌ترین ادویه‌ در غذاهای چینی است. شما نیز می‌توانید آن را مصرف کنید چرا که طعمی شیرین و معطر دارد. می‌توانید از پودر دانه بادیان رومی نیز به عنوان ادویه استفاده کنید.

– می‌توانید از ادویه بادیان رومی درتهیه سوپ‌ها، نان‌ها، سس‌ها، کیک‌ها و بیسکویت‌های مورد علاقه خود نیز استفاده کنید. می‌توانید دانه بادیان را همراه با دارچین در خمیرهای شیرینی به کار ببرید تا شیرینی آن‌ را بیشتر کند.

– بادیان رومی را می‌توان به صورت چای نیز استفاده کرد. برای تهیه آن می‌توانید از این روش ساده استفاده کنید. دانه له شده بادیان رومی را به یک فنجان آب جوش اضافه کرده و هم بزنید. بگذارید ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس آن را بنوشید و از طعم آن لذت ببرید.

خلاصه این‌که بادیان رومی نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می‌کند. سرشار بودن بادیان رومی از مواد مغذی، آن را به یگ گیاه بسیار مفید برای سلامتی تبدیل کرده است. با این حال، باید آن را با دقت و به صورت متعادل مصرف کرده و از مصرف بیش از اندازه آن برهیزید تا از خواص آن بهره‌مند شوید. اگر جسمی سالم‌تر می‌خواهید، بادیان رومی مصرف کنید.

دسته بندی: دانشنامه

یک کامنت

  1. ناشناس نوشته شده در ژوئن 27, 2019 پاسخ
    رفتم که بخرم استفاده کنم بعدش چرا اینقدر توی ایران ناشناخته مونده

دیدگاهتان را بنویسید

*ایمیل شما در سایت منتشر نخواهد شد