خواص آووکادو؛ ۲۰ خاصیت شگفت انگیز این میوه برای سلامتی

آوکادو یا گلابی تمساح یک میوه سبز رنگ با هسته درشت است که به عنوان یکی از سالم ترین میوه های خوش طعم جهان شناخته می شود.
درخت آووکادو بومی مکزیک بوده و در مناطق گرم و استوایی می‌روید و می تواند تا ارتفاع ۲۰ متر رشد کند. طبع آووکادو سرد می باشد. آووکادو سرشار از چربی های غیراشباع، ویتامین های A، B، C، E و K، پلی فنل ها و فلاونوئیدها، پتاسیم، منیزیم و فیبر و پروتئین می باشد.

 

مزایای آووکادو برای سلامتی عبارتند از :
بهبود سلامت قلب
حفظ تعادل هورمونی در بدن
سلامت دستگاه گوارش
کاهش وزن و تنظیم قند خون
کاهش فشار خون بالا

فواید آووکادو برای پوست و مو

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل ۲۰ دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

۱٫ جوان سازی پوست صورت
آووکادو یک درمان شگفت انگیز برای چین و چروک صورت و جوان سازی پوست صورت شده و پوست را درخشان و شاداب می کند.

یک آووکادو رسیده را بپزید و آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به صورت و گردن بمالید و سپس با آب گرم بشویید.

۲٫ بهبود پوست خشک
استفاده از ماسک آووکادو می تواند باعث رطوبت رسانی به پوست خشک شود.

ماسک آووکادو برای پوست خشک

یک آووکادو رسیده را با یک فنجان شیر مخلوط کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید بماند تا خشک شود و سپس با آب گرم بشویید.

۳٫ مرطوب کننده طبیعی پوست
برای تمیز کردن، نرم کردن و مرطوب نگه داشتن دست و پای خود می توانید از آووکادو استفاده کنید.
آووکادو له شده را با جو دوسر و شکر مخلوط کنید، به آرامی به دستان خود بمالید و بگذارید ۵ دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

۴٫ پاک کننده پوست صورت
آووکادو می تواند به عنوان یک پاک کننده طبیعی پوست صورت عمل کند.

لوسیون خانگی آووکادو

آووکادو، عسل وشیر را با هم ترکیب کنید تا خمیری به دست آید، آن را بر روی پوست صورت بمالید و سپس پاک کنید.

۵٫ تقویت و افزایش رشد مو
آووکادو می تواند موها را آبرسانی و رطوبت رسانی کرده و برای تقویت و افزایش رشد مو مفید باشد.
نصف آووکادو را با دو قاشق روغن آووکادو ترکیب کنید و بر روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید، بگذارید پانزده دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

۶٫ درمان موخوره
چربی مفید میوه آووکادو می تواند برای درمان موخوره نیز مفید باشد.
یک آووکادو، یک تخم مرغ و کمی روغن زیتون را با هم ترکیب کنید و آن را بر روی موهای خود بمالید، بگذارید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

۷٫ درمان شوره سر
آووکادو یک درمان طبیعی برای شوره سر محسوب می شود.

۸٫ براق کننده موی سر
اگر می خواهید موهای براق و صاف داشته باشید می توانید از ماسک آووکادو استفاده کنید.
یک آووکادو رسیده را با یک زرده تخم مرغ مخلوط کنید، یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل به آن اضافه کنید و مخلوط را به مو و پوست سر بمالید، بگذارید ۱۵-۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

 

خواص دارویی و درمانی میوه آووکادو برای بدن
۹٫ نوزادان و کودکان
آووکادو یک میوه نرم با هضم آسان است که برای نوزادان و کودکان مفید می باشد. آووکادو دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و خواص ضد میکروبی می باشد که می تواند سیستم ایمنی کودکان را تقویت کند و سلامتی کودک را ارتقا بخشد.

آووکادو همچنین ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین K، ویتامین C و ویتامین E و مواد معدنی، از جمله کلسیم، آهن، پتاسیم و سدیم مورد نیاز نوزادان و کودکان را فراهم می کند.

۱۰٫ لاغری و کاهش وزن
میوه آووکادو دارای چربی ها غیر اشباع سالم است که باعث کاهش اشتها شده و برای لاغری و کاهش وزن مفید می باشد. اگر هر روز از میوه آووکادو استفاده کنید علاوه بر کاهش وزن، شاخص توده بدنی و درصد چربی بدن شما هم کاهش بیشتری پیدا می کند و زودتر لاغر می شوید.

آووکادو همچنین دارای فیبر بالا و کربوهیدرات بسیار کم است که به کاهش وزن کمک می کنند.

۱۱٫ بارداری
آووکادو مقادیر بالای فولات یا اسید فولیک ارد که در بارداری برای جلوگیری از خطر سقط جنین و ایجاد نقص لوله عصبی در جنین مفید می باشد.
میوه آووکادو از بیماری صبحگاهی زنان باردار که باعث حالت تهوع و استفراغ می شود جلوگیری می کند.

۱۲٫ معده و دستگاه گوارش
همانطور که می دانید، آووکادو یکی از بهترین منابع فیبر می باشد، بسته به اندازه آووکادو یک میوه کامل بین ۱۱-۱۷ گرم فیبر دارد.
فیبر موجود در آووکادو برای بهبود هضم غذا، درمان معده درد، زخم معده و مشکلات گوارشی مفید بوده و علاوه بر این به درمان یبوست و سندرم روده تحریک پذیر هم کمک می کند.

۱۳٫ کبد و کبد چرب
آووکادو حاوی مقادیر بالای فیبر و چربی های سالم است که برای محافظت از کبد و درمان بیماری های کبد مانند کبد چرب بسیار مفید می باشد.

۱۴٫ دیابت و قند خون
مطالعات انجام شده نشان داده که اسید های چرب موجود در آووکادو حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و میزان گلوکز خون و در نتیجه قند خون را کنترل می کند.
علاوه بر میوه، برگ آووکادو نیز برای پیشگیری و درمان دیابت مفید بوده و به کاهش سطح قند خون کمک می کند.

۱۵٫ فشار خون، کلسترول، چربی خون و سلامت قلب
آووکادو غنی از پتاسیم و استرول گیاهی طبیعی بتا-سیتوستورول می باشد که باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون شده، فشار خون بالا را درمان می کند و باعث سلامت قلب و عروق می شود.

۱۶٫ سرطان
مطالعات متعدد نشان داده شده است که آووکادو به عنوان یک غذای ضد سرطان عمل می کند، فیتوکمیکال های موجود در آووکادو از ایجاد چرخه سلولی رشد سلول های سرطانی جلوگیری کرده و باعث آپوپتوز سلول های سرطانی می شوند.
خوردن آووکادو یک راه عالی برای مبارزه با انواع سرطان ها می باشد و می تواند اثرات جانبی شیمی درمانی را کاهش دهد.

۱۷٫ چشم
آووکادوغنی از آنتی اکسیدان بوده و دارای مواد مغدنی مهم مانند لوتئین و زاکسانتیین است که برای سلامتی چشم بسیار مهم هستند. مطالعات نشان داده که این مواد مغذی خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراتیو ماکولا ا کاهش می دهد.

۱۸٫ بدنسازی
ورزشکاران و بدنسازان برای تمرینات بدنسازی به انرژی زیادی نیاز دارند، آووکادو مواد مغذی بدنسازان را تامین کرده و سطح انرژی را افزایش می دهد.

۱۹٫ خواص برگ آووکادو
برگ های آووکادو برای درمان سرماخوردگی، زخم معده، روماتیسم و پوکی استخوان، درمان نقرس، فشار خون بالا و اسهال و درمان سنگ کلیه مفید می باشد، علاوه بر این برگ های آووکادو برای تنظیم قاعدگی و درمان علائم یائسگی نیز مفید می باشد.

طرز تهیه دمنوش و چای برگ آووکادو

۳ برگ آووکادو را در دو فنجان آب جوش بریزید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند و تا دم بکشد و هر روز یک یا دو فنجان از آن را در روز بنوشید.

۲۰٫ خواص هسته آووکادو
هسته آووکادو برای لاغری و چربی سوزی، درمان اسهال، درمان خستگی، استرس و افسردگی، پیشگیری از سرطان و تومور، جلوگیری از صرع و درمان جوش و درمان اختلالات تیروئید مفید می باشد.

طرز تهیه دمنوش و چای هسته آووکادو

هسته آووکادو را به آرامی بر روی حرارت کمی بو بدهید، آن را ۱۰ دقیقه در آب بجوشانید و بگذارید بماند و روزی ۵ بار در روز از این دمنوش بنوشید.

آووکادو را چگونه بخوریم؟
چاقویی بردارید و آووکادوی رسیده را از طول برش بزنید، هسته بزرگ وسط آن نمی گذارد که دو نیمه را کاملا از هم جدا کنید و با دستانتان دو نیمه را بچرخانید تا از هم جدا شوند.
هسته در یک نیمه باقی می ماند، چاقو را بردارید و ضربه ای به هسته بزنید تا چاقو در آن گیر کند. حالا آرام چاقو را بکشید تا هسته با آن خارج شود.
شما می توانید آووکادو را در سالاد یا به عنوان سس سالاد استفاده کنید.

عوارض و مضرات آووکادو
آووکادو ممکن است باعث تشدید میگرن شده و علائم آن نظیر تهوع، استفراغ و حساسیت به نور را افزایش دهد.

ارزش غذایی آووکادو
کالری : ۱۶۰
کربوهیدرات : ۹ گرم
چربی : ۱۵ گرم
پروتئین : ۲ گرم
قند : ۰٫۷ گرم
فیبر : ۷ گرم

دسته بندی: دانشنامه

دیدگاهتان را بنویسید

*ایمیل شما در سایت منتشر نخواهد شد