طرز تهیه استاک (عصاره) گوشت

استاک یا همون عصاره چیزیست که به غذاهای ما مزه میده. خیلی هاتون تا به حال از قرص های مرغ و گوشت آماده ای که در بازار هست برای تهیه سوپ، آش و یا پاستاها استفاده کردید. باید بدونید که این قرص های آماده، ممکنه به غذای شما طعم و عطر خوبی رو بدن ولی مفید نیستند و گاهی هم ممکنه مضر باشن. عصاره های آماده، اغلب دارای مقدار زیادی نمک و ادویه هستند. پس چه بهتر میشه اگه خودتون استاک ها رو توی خونه تهیه کنید. اینجوری هم از کیفیت اونها مطمئن هستید و هم می تونید از ادویه های مختلف مطابق با ذائقه خودتون استفاده کنید. استفاده از استاک به جای آب در اکثر سوپ ها و یا حتی خورش ها، طعم غذای شما رو خیلی بهتر میکنه.

برای تهیه عصاره گوشت باید از استخوان گوشت گاو یا گوساله استفاده کنید، استخوان هایی که مقدار خیلی کمی گوشت داشته باشند. این استاک خیلی مقویست و برای انواع غذاها به خصوص برای بچه ها می تونید از اون استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه حدودا ۱۴ پیمانه عصاره گوشت

  • استخوان گوشت گاو یا گوسفند ۲کیلوگرم
  • پیاز خرد شده ۲ عدد (۲۸۰ گرم)
  • هویج خرد شده ۲ عدد (۲۰۰ گرم)
  • کرفس خرد شده ۲ ساقه
  • برگ بو ۱ عدد
  • جعفری ۱۰ ساقه
  • نمک ۱ قاشق چایی خوری
  • میخک ۳ عدد
  • دانه فلفل سیاه ۱۰ عدد
  • آب ۱۶ پیمانه

استخوان ها رو با آب سرد بشویید. اونها رو در یک قابلمه بزرگ ریخته و بقیه مواد رو بهش اضافه کنید. آب باید حدودا ۲٫۵ تا ۵ سانت روی مواد باشه. قابلمه رو روی حرارت زیاد قرار بدید تا زمانی که به جوش بیاد بعد حرارت رو ملایم کنید تا حدود ۳ ساعت بپزه. اگه در حین پخت کف روی سطح استاک جمع شد، اونها رو با قاشق بردارید.

صاف کردن عصاره

بعد از اینکه عصاره کاملا پخت و همه ی مواد نرم شدن و عصارشون بیرون اومد، قابلمه رو از روی حرارت برداشته و اجازه میدیم تا عصاره کاملا خنک بشه. بعد یک صافی مناسب که سوراخ هاش خیلی درشت نباشه رو روی یک کاسه بزرگ قرار میدیم و استاک رو توی اون میریزیم. با یک قاشق بزرگ روی مواد فشار میدیم تا عصاره اونها کاملا خارج بشه.

نگهداری عصاره

عصاره رو بهتره مثل هر ماده غذایی دیگه تازه مصرف کنید. ولی شما می تونید به راحتی اونها رو فریز کرده و در مواقع نیاز استفاده کنید. از ظرف ها و شیشه های تمیز و دردار برای تهیه عصاره استفاده کنید که بوی یخچال و سایر مواد غذایی رو به خودشون نگیرن. اونها رو حداکثر ۵ روز در یخچال و ۳ ماه در فریزر می تونید نگهداری کنید.

 

بیشتر بخوانیم»»

عصاره سبزیجات چیست+طرز تهیه

طرز تهیه استاک (عصاره) مرغ

4 کامنت

  1. ناشناس نوشته شده در ژوئن 5, 2019 پاسخ
    اینایی که از بیرون میخریم جامده، این جامد نیست که
    1. ادمین نون سیر نوشته شده در ژوئن 5, 2019 پاسخ
      اونا رو هم باید با آب جوش مخلوط کنید که مایع بشه
  2. ناشناس نوشته شده در ژوئن 29, 2019 پاسخ
    با سلام به مجموعه نون سیر و ضمن خسته نباشید،اجازه بدید لری حرف بزنم،دمتون گرم مطالبتون عالیه،ممنون از همه شمااا بزرگواران که وقت میزارید و این مطالب و رو تهیه میکنید
    1. ادمین نون سیر نوشته شده در ژوئن 29, 2019 پاسخ
      ما مخلصتونیم

دیدگاهتان را بنویسید

*ایمیل شما در سایت منتشر نخواهد شد