طرز تهیه نان بربری ترکیه ‌ای گام به گام در خانه

نان بربری ترکیه‌ای یکی از انواع نان‌های خوشمزه، پرطرفدار، لذیذ و اصیل ترکیه‌ای است که به روش‌های مختلف درست می‌شود،

این نان خوش طعم که بافتی سبک و ترد دارد خیلی راحت تهیه می‌شود و برای وعده صبحانه همراه با چای، کره و مربا سرو می‌شود.

 

برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه نان بربری ترکیه ای با ما همراه باشید.

 

مواد لازم برای پولیش مقدار مواد
آب ۸۰ گرم
مخمر فوری ۱ گرم
آرد ۸۰ گرم
مواد لازم برای خمیر اصلی مقدار مواد
آرد نول قوی ۲۸۰ گرم
آرد گندم ۴۰ گرم
مخمر فوری ۴ گرم
آب ۲۱۰ تا ۲۲۰ گرم
شکر ۷ گرم
نمک ۸ گرم
ماست رقیق شده برای رومال به مقدار لازم

 

طرز تهیه نان بربری ترکیه ای

 

مرحله ۱: آماده کردن پولیش

ابتدا برای پولیش مقداری آرد را داخل یک ظرف بریزید، کمی مخمر به آن اضافه کنید، خوب هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند، سپس کمی آب را روی ترکیب مواد بریزید، دوباره هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند، بعد روی خمیر تشکیل شده را بپوشانید.

مرحله ۲: ترکیب کردن آرد نول و آرد کامل با هم
سپس خمیر را ۱۰ دقیقه در دمای محیط کنار بگذارید، اجازه دهید تا استراحت کند، طوری که روی سطح آن پر از حباب شود، بعد از آن برای درست کردن خمیر اصلی مقداری آرد نول را داخل یک ظرف بریزید، بعد آرد کامل را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله ۳: اصافه کردن نمک، شکر و مخمر فوری به ترکیب آرد
آردها را خوب با هم ترکیب کنید، سپس مقداری نمک به آردها اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند، سپس مقداری مخمر فوری را روی ترکیب مواد خشک بریزید و با آنها مخلوط کنید، بعد از آن مقداری شکر را هم به ترکیب آردها اضافه کنید.

مرحله ۴: اضافه کردن پولیش و آب به ترکیب مواد
همه مواد خشک را با هم مخلوط کنید، سپس پولیش یا مخلوط خمیر شکل را روی مواد خشک بریزید و با آنها مخلوط کنید، بعد از آن آب را کم کم در چند مرحله روی آردها بریزید با لیسک هم بزنید و آنها را با هم مخلوط کنید تا خمیر جمع شود و فرم بگیرد.

مرحله ۵: استراحت کردن خمیر با مقدار مناسب
سپس خمیر را حسابی ورز دهید تا بافت آن صاف و یکدست شود، بعد داخل یک ظرف را با روغن چرب کنید، خمیر را چانه کنید و داخل ظرف قرار دهید، روی آن را با نایلون بپوشانید، اجازه دهید خمیر به مدت ۴۵ تا ۵۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کند.

مرحله ۶: گرفتن پف خمیر و تقسیم کردن آن به قسمت‌های مساوی
وقتی خمیر خوب استراحت کرد و حجم آن تقریبا دو برابر شد نایلون را از روی خمیر بردارید، با فشار انگشت روی خمیر پف آن را بگیرید، کمی آرد روی خمیر بپاشید، سپس خمیر را روی سطح صاف آرد پاشی شده قرار دهید، با یک کاردک خمیر را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید.

مرحله ۷: قرار دادن چانه‌های خمیر روی سبوس فراوری شده
هر قسمت را با دست خوب ورز دهید و چانه کنید، بعد چانه‌ها را کاملاً گرد کنید، سپس روی یک سطح صاف مقداری سبوس بریزید و خمیرها را بعد از این که چانه کردید روی سبوس فراوری شده قرار دهید، با یک نایلون روی آنها را بپوشانید تا به مدت ۲۰ دقیقه استراحت کنند.

مرحله ۸: پهن کردن خمیر و فرم دادن به آن
بعد از آن نایلون روی خمیر را بردارید، خمیر را با دست کمی پهن کنید، دقت کنید که لبه‌های خمیر را باز نکنید، اجازه دهید تا لبخ‌های خمیر به همان شکل بماند، سپس سطح خمیر را به شکل شطرنجی با فشار انگشت روی خمیر طرح بیندازید، خمیر را با مقداری ماست رومال کنید.

مرحله ۹: قرار دادن خمیرها در فر و تنظیم دمای آن
سپس داخل سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید، خمیرها را در سینی فر روی کاغذ روغنی با فاصله از هم قرار دهید، مقداری آب روی خمیرها اسپری کنید، بعد سینی را در فر که از یک ربع قبل کاملا گرم شده است قرار دهید، دمای فر را روی ۲۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

مرحله ۱۰: پختن نان بربری ترکیه‌ای و برش دادن آن
بعد اجازه دهید تا خمیرها به مدت ۱۵ دقیقه در فر بپزند و آماده شوند، سپس نان بربری ترکیه‌ای را از فر بیرون بیاورید و روی سطح قرار دهید، به دلخواه می‌توانید نان را برش دهید، سپس چند برش از نان بربری ترکیه‌ای را در ظرف مناسب سرو بچینید. در آخر نان بربری ترکیه‌ای را به عنوان یک نان خوش طعم و پر طرفدار در وعده صبحانه یا عصرانه همراه با کره، مربا، عسل و انواع دورچین سرو کنید.

 

 

دسته بندی: غذای ترکی

دیدگاهتان را بنویسید

*ایمیل شما در سایت منتشر نخواهد شد