میسو چیست؟ استفاده از میسو یا خمیر سویا در رژیم غذایی

میسو یا خمیر سویا یکی از غذاهای باستانی ژاپنی است که سال ها به عنوان غذای اصلی در کنار سایر مواد غذایی مصرف شده است.

میسو یک خمیر نمک دار است که از تخمیر غلات (عموماً سویا) به وجود می آید و برای هزاران سال یکی از مواد اصلی در آشپزی ژاپنی است. شما می توانید میسو را سایر غلات مثل: جو، برنج و جود دو سر همراه با باکتری به نام کجی تهیه کنید که نتیجه ی آن رنگ ها و مزه های مختلف میسو است که در دستورپخت های گوناگون به کار می رود. میسو یکی از بهترین ادویه جات است که علاوه بر همه کاره بودنش دارای مزایای زیادی برای سلامتی است.

از میسو در خارج از ژاپن بیشتر در طبخ سوپ میسو استفاده می شود که باعث رفع خستگی، تنظیم دستگاه گوارش، محافظت بدن در برابر زخم معده، کاهش کلسترول و فشار خون وجلوگیری از التهاب می شود. تمام این خواص به لطف میزان بالای مواد معدنی و ویتامین E است.

انواع میسو

اگرچه میسو را به یک صورت درست می کنند اما انواع مختلف آن از لحاظ رنگ (کرم، قهوه ای روشن تا قهوه ای تاریک) وجود دارد که مزه ی آن نیز از کمی شیرین تا بسیار شور متغیر است. رنگ روشن تر میسو نشان از کم نمکی آن دارد.

البته با اینکه میسو دارای سدیم بالایی است (هر قاشق چایخوری حاوی ۲۰۰-۳۰۰ میلی گرم سدیم) اما مطالعات اخیر نشان می دهند که با وجود میزان سدیم بالا، میسو برای دستگاه قلبی و عروقی مشکلی را ایجاد نمی کند و حتی باعث بهبود شرایط قلبی هم می شود. علت این موضوع را محققان نمی دانند اما حدس می زنند که این موضوع به خاطر وجود پروتئین خاص سویا است که سبب ایجاد این اثر می شود. البته این را هم باید در نظر داشت که افراد عموماً میسو را به تنهایی مصرف نمی کنند و همراه با مواد مغذی دیگر مصرف می شود.

فراهم کردن پروبیوتیک های لازم

از آنجا که میسو تحت تخمیر به وجود می آید و حاوی پروبیوتیک های فعال است می توان گفت اثر میسو بر دستگاه گوارش درست مثل مصرف ماست است. البته مزیت میسو این است که یک محصول لبنی نیست و برای افرادی که مشکل عدم هضم لاکتوز دارند بسیار مفید خواهد بود.

پروبیوتیک موجود در میسو سبب تقویت باکتری های مفید موجود در سیستم گوارشی خواهد شد و سبب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود.

 

اثر مثبت روی فشار خون

همان طور که اشاره شد علی رغم میزان بالای سدیم (نمک) در میسو اما مصرف آن سبب کاهش فشار خون می شود. محققان دانشگاه هیروشیمای ژاپن باور دارند که سدیم موجود در میسو با سدیم موجود در نمک متفاوت عمل می کند. این اثر به خاطر قرار داشتن دانه های سویا به مدت طولانی در جریان عملیات تخمیر رخ می دهد. (۱۸۰ روز)

 

اثر ضد سرطان دارد

از آنجا که میسو حاوی ویتامین ، آنتی اکسیدان هایی مثل: اسید فنولیک، کوماریک و اسید کجیک است جای تعجبی ندارد که می تواند جلوی سرطان را بگیرد. به خاطر اینکه میسو در مدت زمانی طولانی تخمیر می شود حتی اثر این آنتی اکسیدان ها بیشتر هم می شود.

دانشمندان دانشگاه هیروشیما همچنین متوجه شدند که مصرف میسو در افرادی که به خاطر تشعشع رادیواکتیو دچار جراحت شده اند سبب جلوگیری از رشد سلول های سرطانی می شود.

 

منبع بسیار خوب ویتامین و مواد معدنی

درست مثل سایر مواد غذایی پروبیوتیک مانند: کلم ترش، کیمچی و کامبوچا، میسو باعث فعالیت آنزیم های خاصی که در غلات وجود دارد می شود. این موضوع اجازه می دهد تا مواد مغذی را راحت تر جذب کنید. این مواد شامل: مس، مینزیم، ویتامین های B و K و فسفات است.

همچنین از آن جا که میسو اغلب از سویا درست می شود باید به پروتئین موجود در آن نیز اشاره کرد. پروتئین درون سویا شامل تمام آمینو اسیدهای موجود است که برای گیاهخواران و البته گوشت خواران قابل توجه خواهد بود. در ضمن سویا حاوی ۲۰ درصد روغن است که برای پایین آوردن کلسترول بد و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی بسیار توصیه می شود.

 

عوارض جانبی مصرف میسو

میسو و آلرژی

دانه ی سویا و مواد غذایی که از آن درست می شوند در میان هشت ماده ی غذایی قرار می گیرند که در آمریکا سبب واکنش های آلرژیک می شوند. در واقع فرایند طولانی که برای تخمیر میسو طی می شود سبب خواهد شد پروتئین موجود در آن تبدیل به پروتئینی به نام (P34) شود که گویا سبب ایجاد واکنش ها ی آلرژیک در بدن خواهد شد. بنابراین اگر به سویا آلرژی دارید بهتر است میسو مصرف نکنید. البته فرایند تخمیر سبب می شود تا گلوتن موجود در غلات تغییر ماهیت بدهد که برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند خبر خوبی است.

 

میسو و آکریلامید

زمانی که بعضی مواد غذایی را می پزید، آمینو اسید موجود در آن ها با شکر درون آن ها واکنش نشان می دهد و آکریلامید را شکل می دهند. آکریلامید به طور بالقوه سمی است و باعث ایجاد سرطان می شود. چیپس سیب زمینی یکی از آن مواد غذایی است که شامل آکریلامید است. البته در جداول غذایی میزان آکریل آمید موجود در میسو پایین است چرا که میسو تحت حرارت زیادی قرار نمی گیرد و همچنین میزان شکر موجود در آن نیز خیلی کم است.

نوزادان و مصرف میسو

یک مطالعه در ژاپن نشان می دهد که نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند و دچار درماتیت آتوپیک (نوعی التهاب پوستی) می شوند وقتی مادرشان از سوپ میسو استفاده می کنند، شرایط آن ها بدتر می شود.

.

دیدگاهتان را بنویسید

*ایمیل شما در سایت منتشر نخواهد شد