انواع فر/ تفاوت مایکروویو و سولاردام و طرز کار آن ها

تفاوت ماکروویو و ماکروفر

ممکن است شنیده باشید که برخی افراد به اشتباه ۲ واژه ماکروفر و ماکروویو را بجای هم بکار می برند در صورتی که به لحاظ نوع عملکرد و مکانیزم با هم متفاوت هستند.

اجازه بدهید قبل از هر چیز شما را با معنی واژگانی که در زمان خرید فر با آنها مواجه می شوید آشنا بکنم:

  • Oven: فر
  • Gas Oven: فر گازی
  • Electric Oven: فر برقی
  • Induction: فر های اینداکشن یا القایی
  • Halogen: فر تابشی یا هالوژن
  • Microwave: ماکروویو

بطور کلی فر دستگاهی است که غذا را در محیط بسته و دمای یکنواخت می پزد یا گرم می کند.

ابتدایی ترین نوع فر ها با گاز کار می کنند و دمای آنها قابل تنظیم بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ درجه سانتی گراد می باشد.

قبل از هرچیز باید بگوییم در واقع واژه ماکروفر رسمیت نداشته و بعد از تولید دستگاه ماکروویو و همزمان باپیشرفت فناوری در طراحی و ساخت فر، دستگاه هایی تولید شد که هر دو قابلیت ماکروویو و فر را بطور همزمان داشتند که اولین بار توسط شرکت بوش تولید شد و بطور انبوه وارد کشورمان شد و اصطلاحات جدیدی برای این دسته از محصولات از جمله ماکروفر یا فر ترکیبی شکل گرفت.

ماکروویو یا مایکروویو

ماکروویو دستگاهی است که برای پخت یا گرم کردن غذا فقط به المنت تابشی و گرمکن با اشعه لیزر (امواج مایکرو) مجهز می باشد.

این عملیات باعث ایجاد گرما و افزایش سرعت پخت غذا نیز می شود.

بطور کلی ماکروویو دستگاهی است که فقط مجهز به گرمکن با اشعه (امواج ماکرو) و المنت تابشی از بالا می باشد.

ماکروفر یا فر ترکیبی

واژه ماکروفر در فرهنگ فارسی به معنی تندپز می باشد .

روش کار ماکروویو به این صورت می باشد که با تاباندن ریز موج های الکترومغناطیسی موجب جنبش آب و مولکول های قطبی در غذا شده و این امر موجب تولید گرما و در نتیجه گرم شدن یا پخت غذا در مدت زمان نسبتا کوتاهی می شود.

بطور کلی ماکروفر دستگاهی است که تمام قابلییت های یک ماکروویو را دارا می باشد و فقط چند نوع حرارت دهی نیز به آن اضافه شده مثل حرارت سه بعدی ، کانوکشن و فن و گریل از پشت

نتیجه

تفاوت اصلی ماکروفر و ماکروویو در نوع فرآیند پخت و پز می باشد بدین صورت که ماکروفر از دما و گرما برای پخت استفاده می کند در حالی که ماکروویو علاوه بر دما و گرما از اشعه Wave نیز استفاده می کند.

به عبارت دیگر تفاوت ماکروویو و ماکروفر در این است که مایکروویو مواد غذایی را با ساطع کردن امواج با طول موج کوتاه و در زمان کم درست می کند ولی مایکروفر با داشتن المنت گرمایی غذا را در مدت زمانی نسبتا بیشتر از مایکروویو ولی به طور کامل گرم می نماید و در اصطلاح غذابه طور کامل مغز پخت می شود.

سولاردام

برای اولین بار دستگاه سولاردام توسط شرکت ال جی معرفی شد که سرعت پخت آن ۴ برابر بیشتر از محصولات دیگر بوده و و در واقع فرآیند پخت غذا با استفاده از امواج ماکروویو و حرارت دهی با فن و گریل تابشی نیز می باشد.

در طراحی و تولید دستگاه سولاردام از تکنولوژی ماکروویو و امواج گرمایشی نوری استفاده شده است.

در بخش بالایی محفظه پخت فر سولاردام یک هیتر زغالی تعبیه شده که در واقع نوعی المنت نوری است و داخل آن رشته های زغال قرار دارد و نهایتا امواج نورانی با گرما عمق نفوذ بسیار بالایی را تولید می کنند.

همچنین در کف محفظه سولاردام سیستم مگاهیتر شامل چند نوع هیتر هالوژنی و سرامیک تعبیه شده که امواج نورانی و گرمایشی را به مواد غذایی از سمت پایین می تاباند.

فر برقی

فر برقی دستگاهی است که دارای چند طبقه جوجه گردون بوده و بدون امواج ماکروویو و با استفاده از حرارت دهی و انرژی برق فرآیند پخت غذا را انجام می دهد.

فر هالوژن

فر هالوژن دستگاهی است که برای پخت غذا از تابش مستقیم و شدید نوری استفاده می کند.

گاز هالوژن

صفحه گاز شیشه ای که با المنت برقی پر قدرت و قابل نتظیم کار می کند .

تستر

دستگاهی که برای پخت غذا فقط از المنت تابشی استفاده کرده و همچنین مجهز به جوجه گردون نیز می باشد.

گاز اینداکشن یا القایی

گاز های اینداکشن نسل جدیدی از دستگاه های پخت غذا می باشد که بسیار کم مصرف و در عین حال گران قیمت می باشد.

گاز های اینداکشن بر اساس تکنولوزژی القای مغناطیسی عمل کرده و فقط ظروف مخصوص خودش را گرم می کند.

نکته مهم در مورد گاز های اینداکشن سرعت گرم کردن آن می باشد برای مثال ۱ دقیقه طول می کشد تا یک لیوان آب در ماکروویو به جوش بیاید در حای که یک کتری آب (شش لیوان)  در مدت زمان کمتر از ۲ دقیقه در گاز اینداکشن به نقطه جوش می رسد.

 

نکانی درباره مایکروویو

مايکرويو از ترکيب دو واژه مايکو(Micro)به معناي کوچک و(Wave)به معناي موج درست شده است ودستگاهي که با امواج الکترومغناطيسي(امواج راديويي)کار مي کند.
همزمان با پيشرفت صنعت در جوامع،مايکروويوها نيزازاين امر مستثني نبوند.امروزه اين دستگاه ها توانايي هاي بسيار بالايي دارند؛از قبيل گريل(توان برشته کردن زير و روي غذا)،کانوکشن(توان پخت همانند فرگاز براي کيک ها وشيريني ها)،جوجه گردان (توان بريان کردن مرغ درسته وجوجه کباب)،يخ زدايي،پخت اتوماتيک وبخارپزکردن. اين کار کردها مي توانند نيازهاي همه ي مردم را با سلايق مختلف برطرف کنند.

-مزاياي کار با اجاق مايکروويو:
۱-صرفه جويي در وقت وانرژي
۲-حفظ ويتامين ها و مواد مغذي در غذاها
۳-ايمني وسهولت در پخت وپز
۴-جلوگيري از پراکندگي بوي غذا
۵-گرم کردن يکنواخت غذا
۶-صرفه جويي در مصرف ظروف غذايي
۷-مصرف کم روغن

-توصيه هايي براي استفاده ي بهتر از مايکروويو:
۱-اصول برنامه ريزي اين دستگاه بر اساس دو عامل اصلي قدرت(درجه)و زمان صورت مي گيرد که هر يک از اين دو عامل را مي توان مستقلاً انتخاب وتنظيم کرد و تجربه،نقش بسزايي دراين کاردارد.به طور معمول درجه ي مايکروويوها بر اساس جدول زير برنامه ريزي شده اند.
۲-وزن ماده ي غذايي نيز تأثير مهمي در زمان پخت يا گرم کردن دارد.هرچه وزن مواد بيشتر شود،زمان استفاده از دستگاه نيز بيشترمي شود؛ولي قدرت هميشه ثابت است.
حداکثردرجه ۹۰high%تا۱۰۰% ۹۰۰تا۱۰۰۰وات
متوسطِ بالا ۷۰high_Medium%تا۸۰% ۷۰۰تا۸۰۰وات
متوسط ۵۰Medium%تا۶۰% ۵۰۰تا۶۰۰وات
متوسطِ پايين۳۰Low_Medium%تا۴۰% ۳۰۰تا۴۰۰وات
حداقل درجه ۱۰Low%تا۲۰۰% ۱۰۰تا۲۰۰وات
۳-در پخت غذاهايي که قطعات ناهمگون دارند،بهتر است قطعات ضخيم تر در کنار ظرف وقسمت هاي نازک تر در مرکزقرارگيرند.
۴-از پختن تخم مرغ به صورت آب پز در مايکروويو جداً خودداري کنيد.در صورت عدم رعايت اين نکته،باعث انفجار در محوطه ي داخل دستگاه مي شود.
۵-به هيچ وجه در حالت مايکروويو دستگاه را خالي از مواد روشن نگذاريد تا به موتور آن آسيبي وارد نشود.
۶-سيني موجود در دستگاه که در بيشتر موارد شيشه اي است،هميشه بايد بچرخد تا حرارت به صورت يکنواخت به همه جاي دستگاه برسد.

-ظروف قابل استفاده در مايکروويو:
تمام ظروف شيشه اي(پيرکس)،چيني(بدون تزيين طلايي ونقره اي)،سراميک وپلاستيکي(درحدگرم کردن)قابل استفاده هستند.
براي جلوگيري ازجرقه درحالت مايکروويو از قرار دادن هر نوع شيءفلزي جداً خودداري کنيد.ظروف بهتر است گرديابيضي وکم عمق باشند.براي غذاهايي که مي خواهيد فقط بپزند(مثل برنج)ياگرم شوندازدرپوش ظرف يا سلفوني که روي آن را چند سوراخ ايجاد کرديد استفاده کنيد.

خشک کردن سبزي:
۵۰۰گرم سبزي پاک کرده وآب گرفته که با پارچه آن را خشک کرده ايد را در ظرف مسطحي بريزيد ودستگاه را ۳تا۵ دقيقه با درجه ي حداکثر و۱۰تا۱۵دقيقه با درجه ي متوسط پايين روشن کنيد.(درجه وزمان در دو مرحله رعايت مي شود).سپس سبزي کاملاً خشک شده وعطر ورنگ آن کاملاً حفظ ميشود.

 

گریل (Grill) همان سرخ‌ کن یا برشته‌ کن است. از این دکمه می‌ توانید برای برشته کردن سطح غذای پخته شده استفاده کنید. در این حالت غذا بدون در پوش، روی پایه قرار می‌گیرد.

دکمه گریل ممکن است تا سه درجه تنظیم داشته باشد که هر کدام مختص یک سری از غذاهاست.

  • گریل (۱) : حرارت زیاد و زمان کوتاه (فقط روی غذا برشته می‌ شود و سریع‌ تر عمل میکند) ماهی، مرغ، کیک، پیتزا و همبرگر.
  • گریل (۲) : حرارت کم و زمان زیاد (فقط روی غذا را برشته می‌کند) مانند مثال‌ های بالا با زمانی طولانی‌ تر تا حضور مهمان (زمانی که ما فرصت به اندازه کافی داریم).
  • گریل (۳) : حرارت و زمان در حد هم. فقط زیر غذا را برشته میکند. برای ته دیگ

 

 

بعضی از مایکروفر ها امکان بخارپز هم دارن که باید حتما در ظروف مخصوص خودش این کار انجام بشه و دقیقا طبق نکاتی که توی دفترچه گفته شده. امکانات جانبی زیاد دیگه از قبیل یخ زدایی، برنامه های پخت از پیش تعیین شده و … هم وجود داره.

اما چیزی که برای ما مهمه و راحت تر از همه میتونیم باهاش کار کنیم کانوکشن convection هست؛ که احتمالا با اسم اختصاری CONV روی دکمه های مایکروفرتون میتونید ببینید. این امکان، هوای گرم رو به داخل مایکروفر میفرسته و به کمک سیستم تهویه ای که داره، این هوا رو در همه جای مایکروفر به صورت یکنواخت به گردش در میاره و دما رو در طول پخت کاملا یکسان و ثابت نگه میداره.

دسته بندی: دانشنامه

دیدگاهتان را بنویسید

*ایمیل شما در سایت منتشر نخواهد شد