روغن ترافل چیست؟ +خواص آن برای بدن

روغن ترافل نوعی روغن طعم دهنده است که اغلب می توانیم از آن در غذاهایی مانند پیتزا، پاستا، ریزوتو و یا سبزیجات استفاده کنیم و طعمی دلپذیر به آن ها ببخشیم و از طعم لذیذ و فواید سلامتی آن بهره مند شویم.

با این حال، هنگام بحث در مورد روغن ترافل، مهم است که بین مواد واقعی و مصنوعی تمایز قائل شوید. روغن ترافل طبیعی و واقعی با اضافه کردن قارچ خوراکی به یک پایه روغن به وجود می آید، این در حالی است که روغن ترافیل مصنوعی چیزی است که بیشتر در بازار یافت می شود و از افزودن ماده ای شیمیایی به نام ۲,۴-dithiapentane به روغن به دست می آید، این روغن فقط طعم ترافل واقعی را تقلید می کند.

از این رو خوب است دقت کنید تا روغن ترافل طبیعی و واقعی را دریافت کنید، چون در این صورت علاوه بر بهره مند شدن از طعم واقعی آن، از مزایای سلامتی آن نیز بهره خواهید برد.

روغن ترافل می تواند متفاوت باشد، اما معمولا از روغن زیتون به عنوان پایه در آن استفاده می شود. با این حال، برخی از تولید کنندگان روغن ترافل ممکن است از انواع دیگری از روغن ها مانند روغن کانولا یا روغن هسته انگور در تولید آن استفاده کنند و در نتیجه باعث کاهش بسیاری از مزایای سلامتی بالقوه روغن ترافل می شوند.

پس چه چیز به خصوصی در مورد ترافل وجود دارد؟ به غیر از برچسب قیمت بالای آن، قارچ ها به علت عطر و بوی قوی و توانایی آنها در عطر و طعم دار کردن هر غذا، به عنوان یک خوراک لذیذ از آن یاد می شود. علاوه بر این قارچ از لحاظ سلامتی نیز بسیار پرفایده هستند. مثل انواع دیگر قارچ ها مانند قارچ های چتری، ترافل مملو از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهایی هستند که می توانند با بیماری ها مبارزه کنند و سلامت کلی بدن را بهبود بخشند.

فواید روغن ترافل عبارتند از:

  • بهبود سلامت قلب
  • کمک به کاهش وزن
  • بهبود عملکرد مغز
  • جلوگیری از رشد سرطان
  • درخشان نگه داشتن پوس
  • تنظیم قند خون و پیشگیری از دیابت

خواص روغن ترافل

  1. سلامت قلب را بهبود می بخشد:

روغن ترافل معمولا بر پایه روغن روغن زیتون که برای سلامتی قلب مفید است ساخته می شود. روغن زیتون تاثیر فوق العاده ای بر سلامت قلب دارد. روغن ترافل غنی از پلی فنل است که ترکیبی طبیعی با خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند از استرس اکسیداتیو و آسیب به سلول های شما جلوگیری کند.

علاوه بر این، پلی فنل ها می توانند به کاهش التهاب که به نظر می رسد با یک لیست طولانی از بیماری های مزمن، از جمله بیماری های قلبی عروقی مرتبط باشد، کمک کنند.

  1. به کاهش وزن کمک می کند:

اگر به دنبال کم کردن وزن خود هستید، جایگزین کردن روغن ترافل به جای روغن های گیاهی ناسلام و تصفیه شده می تواند راه حلی موثر در این زمینه باشد. یک مطالعه انسانی که در مجله اروپایی تغذیه بالینی منتشر شد ، ۱۸۷ نفر را در طول یک دوره سه‌ ساله بررسی کرد و دریافت که رژیم غذایی حاوی روغن زیتون، جز اصلی روغن ترافل، با کاهش وزن این افراد همراه بوده ‌است.

  1. عملکرد مغز را بهبود می بخشد:

در سال ‌های اخیر، شواهدی در مورد تقویت ارتباط بین رژیم غذایی و سلامت مغز وجود داشته ‌است. به طور خاص، نشان داده شده ‌است که مصرف چربی‌ های سالم، به خصوص زمانی که برای جلوگیری از اختلالات شناختی مثل آلزایمر و پارکینسون به کار می ‌رود، فواید بسیاری برای مغز دارد.

بر اساس یک مطالعه انسانی از پامپلونا، اسپانیا، رژیم غذایی مدیترانه ای که با چربی های سالم غنی شده بود نسبت به رژیم کم چربی  عملکرد بهتر مغز را به دنبال داشت.

  1. با رشد سرطان مبارزه می کند:

برخی از تحقیقات حاکی از این است که روغن زیتون که جزء اصلی روغن ترافل محسوب می شود، ممکن است در پیشگیری از رشد سلول های سرطانی مفید واقع شود. اگرچه مطالعات انسانی هنوز محدود است، اما مطالعات آزمایشگاهی نشان داده ‌اند که روغن زیتون ممکن است در کشتن سلول‌ های سرطانی و سرکوب رشد سرطان نیز موثر باشد. علاوه بر این، مطالعات دیگر نشان می ‌دهد که ممکن است مصرف روغن زیتون خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش دهد.

  1. پوست را درخشان نگه می دارد:

ترافل در رابطه با درخشان کردن پوست مزایا قابل توجهی دارد و از جمله آن می توانیم به جلوگیری از پیری تا سرعت بخشیدن به بهبود زخم اشاره کنیم.

روغن ترافل غنی از ویتامین E است، یک آنتی اکسیدان قوی که می تواند التهاب را کاهش داده و در درمان شرایطی مانند درماتیت آتوپیک، پسوریازیس و آکنه اثربخش باشد. یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۰۰ در ژاپن نیز نشان داد که استفاده از روغن زیتون به طور موضعی به محافظت از پوست در مقابل اشعه ماوراء بنفش کمک می کند.

  1. قند خون را تنظیم می کند:

قند خون بالا می تواند به سلامتی آسیب برساند. قند خون بالا در کوتاه ‌مدت، می‌ تواند باعث ایجاد علائمی نظیر خستگی، افزایش تشنگی، سردرد و تاری دید شود. با این حال در دراز مدت می ‌تواند عواقب جدی تری مانند آسیب‌های عصبی، مشکلات کلیوی و التیام زخم به دنبال داشته باشد.

روغن ترافل می تواند با چک کردن میزان انسولین، هورمونی که مسئول انتقال قند از جریان خون به سلول‌ها است، قند خون را کنترل کند. علاوه بر این نشان داده شده که روغن زیتون موجود در روغن ترافل حساسیت انسولین را افزایش می‌ دهد، که این امر می‌ تواند به حفظ سطح قند طبیعی خون کمک کند.

انواع روغن ترافل: روغن ترافل سفید در مقابل روغن ترافل سیاه:

می توانیم ترافل ها را به دو گروه اصلی تقسیم کنیم: ترافل های سفید و ترافل های سیاه.

اگرچه تفاوت چندانی بین واقعیت ‌های غذایی ترافل های سفید و سیاه وجود ندارد، اما تفاوت ‌هایی در طعم، ظاهر و قیمت این دو نوع ترافل وجود دارد. ترافل های سفید عمدتا در ایتالیا یافت می‌ شوند و یک جز رایج در غذاهای غیر بومی ایتالیایی هستند. آن ‌ها گوشتی سفید رنگ با ظاهری شبیه مرمر و طعمی لطیف دارند. ترافل های سفید به طور غیر قابل باوری با قیمت ۵۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ دلار در هر کیلوگرم به فروش می رسند. این امر باعث می‌ شود که روغن ترافل سفید در مقایسه با روغن ترافل سیاه ، یک روغن بسیار پرهزینه و گران باشد.

ترافل های سیاه بومی اروپای جنوبی از جمله کشورهایی مانند اسپانیا، ایتالیا و فرانسه هستند. آن ‌ها طعمی قوی ‌تر و بیشتری دارند و کمی مقرون ‌به‌ صرفه‌ تر هستند. ترافل های سیاه معمولا حدود ۹۵ دلار در هر اونس و یا حدود ۳۰۰۰ دلار در هر کیلوگرم محاسبه می شود.

روغن ترافل سیاه و سفید می ‌توانند در دستور العمل‌ های زیادی به کار رفته و به غذاهایی مثل پاستا، سبزیجات، سیب‌ زمینی یا پیتزا اضافه شوند. طعم روغن ترافل سفید به خوبی با گوشت ‌هایی با طعم ظریف مانند فیله ماهی ترکیب می شود. از طرف دیگر روغن ترافل سیاه کمی قوی ‌تر است و می ‌تواند یک افزودنی خوب برای غذاهایی مانند گوشت گاو باشد.

توجه داشته باشید که ترافل های شکلاتی تیره، که یک نوع دسر فانتزی هستند، در واقع حاوی ترفل یا روغن قارچ نیستند.

هشدارها / عوارض جانبی

درست است که روغن ترافل می‌ تواند یک طعم دهنده لذیذ برای غذاهای شما باشد، اما در این بین برخی عوارض جانبی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. یکی از شایع ترین عوارض جانبی ناشی از مصرف روغن ترافل، ناراحتی معده است، به ویژه هنگامی که در مقادیر زیاد استفاده شود. اگر متوجه شدید که بعد از مصرف آن دچار ناراحتی های گوارشی هستید، مصرف خود را کاهش دهید تا به کاهش علائم کمک کنید.

از آنجا که روغن ترافل به طور معمول از روغن زیتون ساخته می ‌شود، ممکن است باعث کاهش قند خون و فشار خون نیز شود. اگر در حال گرفتن دارو برای قند خون و یا فشار خون هستید، به طور متوسط مصرف خود را رعایت کنید تا از هر گونه فعل و انفعالات احتمالی جلوگیری کنید.

علاوه بر این ، استفاده مستقیم از روغن ترافل در پوست ممکن است باعث آماس پوستی یا خارش پوستی در برخی از افراد شود. اگر پوست حساس دارید، ممکن است روغن ترافل یک افزودنی مناسب برای مراقبت از پوست تان نباشد و ممکن است بهتر باشد که به جای این کار از افزودن آن به غذایتان لذت ببرید.

دسته بندی: دانشنامه

دیدگاهتان را بنویسید

*ایمیل شما در سایت منتشر نخواهد شد