غذاهای محلی برای ماه رمضان ۱۴۰۳

اهالی شهر و روستاهای استان فارس با انواع و اقسام غذاهای محلی ماه رمضان را می‌گذرانند. از ترحلوای و رنگینک که شیرینی ثابت سفره افطار است تا آش کازرونی و کوفته‌هلو که طرفداران زیادی هم دارد.

سفره افطار شیرازی‌ها معمولا با انواع و اقسام آش‌های محلی تزئین می‌شود. آش کازرونی از همه معروف‌تر است. عطر این آش از مغازه‌های اغذیه فروشی بلند و نزدیکی‌های افطار مقابل این مغازه‌ها صف بلندی تشکیل می‌شود. این آش به دلیل استفاده از برنج، گوشت، حبوبات و سبزی‌های خاص محلی بسیار مقوی و برای سلامت بدن روزه‌داران مفید است. اشکنه شیرازی یا آب پیازک هم جزو غذاهای ساده و سبک پای سفره افطار است. این خوراک از پیاز، شنبلیله، تخم مرغ، نعناع خشک، زردچوبه و نمک تهیه می‌شود.

در بین غذاهای لذیذ و زود هضم برای ایام رمضان، شیرازی‌ها کوفته‌هلو را انتخاب می‌کنند. این غذای محلی شیراز از گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، آرد نخودچی، پیاز و هویج و تهیه می‌شود. داخل کوفته‌هلوی شیرازی معمولا کشمش یا پیازداغ می‌گذارند که لذت کوفته را چند برابر افزایش می‌دهد. یکی دیگر از کوفته‌های خوشمزه شیرازی، کوفته سبزی است که اندازه‌اش از کوفته هلوی شیرازی کمی بزرگتر است. کوفته سبزی شیرازی از گوشت چرخ کرده، نخود، پیاز و سبزی محلی تهیه می‌شود. از دیگر انواع غذاهای ماه رمضان در استان فارس باید به شکر پلو، رب پلو و شامی کباب اشاره کرد.

شیرینی‌های افطار

ترحلوای شیراز نیز که معمولا برای افطار سرو می‌شود، یکی از دسرهای پرطرفدار این منطقه است. فرق این حلوا با بقیه حلواهائی که نشاسته دارند این است که به دلیل استفاده از آرد برنج، نرم است و حالت ژله‌ای دارد. ترحلوای سفره افطار معمولا به دو رنگ سفید و زعفرانی درست می‌شود.

رنگینک، یک دسر مقوی که معمولا در ماه مبارک رمضان در زمان سحر و به‌ویژه در زمان افطار تهیه می‌شود. این شیرین‌ترین دسر را مربوط به جنوب کشور می‌دانند و آن را به استان فارس و به ویژه شهر شیراز نسبت می‌دهند. این دسر با داشتن خرما، گردو، آرد و روغن، طبع گرمی دارد و معده بعد از یک روز غذا و آب نخوردن احتیاج به مواد مقوی با طبع گرم دارد. به همین دلیل دسر رنگینک به روزه‌داران کمک می‌کند تا با خوردن این دسر شیرین، انرژی ازدست‌رفته خود را بازگرداند.

دسته بندی: مناسبت ها

دیدگاهتان را بنویسید

*ایمیل شما در سایت منتشر نخواهد شد